English below
GLOBE õppe-ekspeditsioon 2024
GLOBE õppe-ekspeditsioon toimus 12-15.augustil 2024 Taevaskojas. Tänavusel ekspeditsioonil osales 104 GLOBE kogukonna liiget 21st Eesti koolist ning väliskülalised Sloveeniast ja Tšehhist. Nelja päeva vältel uuriti Taevaskoja ümbruskonna veekogusid, maakatet ja mulda ning mikrokliimat. Avamisel tervitasid ekspeditsioonil osalejaid USA Suursaatkonna majandusnõunik Nina Horowitz, Eesti Vabariigi Haridus- ja Teadusministeeriumi üldhariduspoliitika osakonna juhataja Ülle Matsin ja GLOBE Eesti koordinaator Laura Altin.
Sellel aastal oli põhiline tähelepanu suunatud mikrokliimale ja maakattetüüpidele erinevatel kõrgustel, ja paljandi uurimisele. Ekspeditsioonirühmad uurisid hüdrosfääri, atmosfääri, pedosfääri ja maakatet kogenud GLOBE juhendajate ja Tartu Ülikooli teadlaste käe all. Uurimiseks kasutati GLOBE programmi mõõteprotokolle. Esimesel päeval õpiti protokolle tundma ja andmeid koguma, teisel päeval mindi rühmades ekspeditsioonile, kus koguti andmeid. Kolmandal päeval analüüsiti ekspeditsioonil kogutud andmeid ning vormistati ettekanded, mida kanti ette sündmuse neljandal päeval. Ekspeditsioonirühmad koosnesid noorema (vanus 11-14) ja/või vanema (vanus 15-18) vanuseastme õpilastest ning oli ka üks õpetajate rühm, mis koosneb osalevatest õpetajatest.
Kolme päeva vältel viisid osalejad koolide ja rühmade kaupa läbi igatunniseid ilmavaatlusi. Sel korral oli ilm väga vahelduv – saime nii vihma, päikest kui ka tuult.
Esimese päeva lõpetasid GLOBE koolide tutvustused, mille raames räägiti enda kooli GLOBE tegevustest ning väliskülalised programmi toimimist enda riikides.
Teise päeva hommikul tutvustas Tartu Ülikooli nooremteadur Eelika Kiil piirkonna geoloogiat ja eripärasid ning uudseid lahendusi paljandi uurimiseks droonide ja 3D-modelleerimise meetodi abil. Päeva olulisim osa oli aga uurimisretk, mille käigus viisid osalejad läbi välitöid Taevaskoja piirkonnas. Koos juhendajatega püstitati uurimisküsimusi ja hüpoteese ning koostati uurimiskava. Välitööde andmed koguti ja saadeti ära GLOBE Observer rakenduse kaudu. Õhtuse programmi raames külastas meid ökoloog Robin Gielen, kellega mindi loodusretkele. Matka käigus õpiti tundma erinevaid söödavaid seeni, mida hiljem sai ka lõkkel grillida ja maitsta.
Kolmandal päeval vormistasid rühmad oma tulemused ettekanneteks ja kirjutasid raporteid. Pärastlõunal toimusid GLOBE mängud, kus rühmad said rakendada õpitut mängulises vormis. Õhtul kandsid õpilased ette humoorikad rollimängud.
Ekspeditsiooni viimasel päeval esitlesid õpilased enda uurimistulemusi ja üheskoos teadlastega tehti kokkuvõtteid ja seostati erinevate rühmade poolt kogutud andmeid, et õpilastel kujuneks tervikpilt antud piirkonnast ja selle eripäradest.
Huvitavamaid tulemusi:
– Taevaskoja piirkonna mullatüübid ja taimestik vahelduvad kiiresti, vaid mõnekümne meetri tagant võib leida täiesti uued kooslused, muutused on selgelt silmnähtavad.
– Puud olid arvatust kõrgemad ja liigiline koosseid mitmekülgsem, kui satelliidipildilt võinuks hinnata.
– Saesaare paisjärv mõjutas Ahja jõge suurel määral, kuid jõkke suubuvad allikad mõjutasid vee kvaliteeti vähem kui algselt arvati.
2024. aasta ekspeditsioonil õpilaste kogutud andmete ja uurimistulemuste põhjal koostatud raportid esitatakse GLOBE ülemaailmsele uurimisprojektide konkursile (GLOBE IVSS 2025).
Õppe-ekspeditsiooni korraldas GLOBE programm Eestis koostöös GLOBE õpilaste ja vilistlastega, vabatahtlikega Antsla Gümnaasiumist, Põlva Koolist ja Miina Härma Gümnaasiumist, Ameerika Ühendriikide saatkonna, Haridus- ja Teadusministeeriumi ning GLOBE tähistamaks ekspeditsiooni 27. aastapäeva Eestis.
GLOBE Estonia Learning Expedition 2024
The GLOBE learning expedition took place on August 12-15, 2024 in Taevaskoja. This year’s expedition was attended by 104 GLOBE community members from 21 Estonian schools and guests from Slovenia and the Czech Republic. In the course of four days, the surroundings of the Taevaskoja, the land cover, soil, water bodies and the microclimate were studied. At the opening, the participants of the expedition were welcomed by Nina Horowitz, Economic Counselor of the US Embassy, Ülle Matsin, Head of the General Education Policy Department of the Ministry of Education and Research of the Republic of Estonia, and Laura Altin, Coordinator of GLOBE Estonia.
This year, the main focus was on microclimate and land cover at different altitudes and outcrop research. The expedition groups studied the hydrosphere, atmosphere, pedosphere, and land cover under the guidance of experienced GLOBE instructors and researchers from the University of Tartu. The measurement protocols of the GLOBE program were used for the research. On the first day, we learned about protocols and methods for collecting data. On the second day, we went on an expedition in groups, where we collected data. On the third day, the data collected during the expedition were analyzed and the presentations were prepared, which were presented on the fourth day of the event. The expedition groups consisted of junior (age 11-14) and senior (age 15-18) students, and there was also one group of teachers.
During the first three days, the participants conducted atmospheric measurements every hour. This time the weather was very diverse – we had rain, sun, wind.
The first day ended with introductions of GLOBE schools, in which they talked about their school’s GLOBE activities and the foreign guests talked about the operation of the GLOBE program in their own countries.
On the morning of the second day, Eelika Kiil, a junior researcher at the University of Tartu, presented the geology and peculiarities of the region, as well as innovative solutions for exploring the outcrop using drones and 3D modelling.
The most important part of the day was the research hike, during which the participants carried out fieldwork in the Taevaskoja area. Students and teachers were divided into groups and together with the supervisor. Research questions and hypotheses were formulated and a research plan was drawn up. Data were collected and sent using the GLOBE Observer app. Part of the evening’s program was a nature hike with an ecologist, Robin Gielen, with whom we went on a nature hike. During the hike, we learned about different edible mushrooms, which were grilled over a fire and tasted later on.
On the third day, the groups formalized their results into presentations and wrote reports. In the afternoon, GLOBE games were held. The groups could apply what they had learned in a playful way. In the evening, students performed humorous role plays.
On the last day of the expedition, the students presented their results, and together with the researchers, summaries were made and data collected by different groups were linked so that the students could form a complete picture of the region.
Some interesting results
– Soil types and vegetation (land cover) change rapidly in the Taevaskoja area, completely new communities can be found only a few tens of meters away, and the changes are obvious.
– The trees were taller than expected and the species composition was more diverse than could have been estimated from the satellite image.
– The dam of Lake Saesaare affected the Ahja River to a great extent, but the springs flowing into the river affected the water quality less than originally thought.
Reports prepared based on the data and research results collected by the students during the 2024 expedition will be submitted to the GLOBE International Virtual Science Symposium (GLOBE IVSS 2025).
The learning expedition was organized by the GLOBE program in Estonia in cooperation with GLOBE students and alumni, volunteers from Antsla Gymnasium, Põlva School and Miina Härma Gymnasium, the United States Embassy, the Ministry of Education and Research, and GLOBE to celebrate the 27th anniversary of the expedition in Estonia.