GLOBE Eesti korraldas retke ja õppepäevi, mille eesmärk on toetada hariduslikku ja kultuurilist integreerumist ja tutvustada GLOBE tegevusi. Programm aitas luua sidemeid Ukraina ja Eesti õpilaste vahel ning tutvustas osalejatele Eesti looduslikku keskkonda ja looduskaitset GLOBE tegevuste kaudu.
Eesmärgid Nende õppepäevade peamised eesmärgid olid:
• Tutvustada Ukraina õpilastele Eesti looduslikku keskkonda ja looduskaitset.
• Edendada kultuurilist ja hariduslikku integreerumist Ukraina ja Eesti õpilaste vahel.
• Toetada keelekümblust ning tutvustada lihtsat keskkonnasõnavara.
• Laiendada GLOBE kogukonda ja julgustada huvi keskkonnauuringute vastu.
Igal matkal või õppepäeval osales kuni 20 õpilast, sealhulgas nii Ukraina kui ka Eesti osalejad. Retked toimusid erinevates Eesti piirkondades, kus sihtkohad valiti osalevate koolide poolt. Iga asukoht tõi esile unikaalseid looduslikke omadusi või konkreetseid maamärke. Tegevused olid mitmekesised ja integreerisid GLOBE mõõtmisi ning vaatlusi, aidates osalejatel siduda keskkonnaõpe praktiliste näidetega.
Tegevuste näited:
• Kalastusretk seotud hüdroloogiaga.
• Linnuvaatlused koos maakatte ja mikrokliima vaatlustega.
• Jalgrattamatkad, et uurida vaba aja veetmise võimalusi.
• Merevee ja jõevee võrdlemine.
• Paljandite ja mikrokliima uurimine.
• Maakattetüüpide ja elupaikade uurimine biomeetria kontekstis.
Tüüpiline matkapäev koosnes:
• Sõidust sihtkohta.
• Struktureeritud õppeprogrammist või matkamisest asukohas.
• Tagasisõidust kooli.
Programm keskendus keskkonnaõppele, andmete kogumisele ja aktiivsele osalemisele GLOBE protokollide järgi. Giidid ja õpetajad kohandasid tegevusi vastavalt iga sihtkoha eripärale.
Projekt oli suunatud Ukraina ja Eesti õpilastele GLOBE koolides üle Eesti. Projekt kestis oktoobrist 2022 kuni detsembrini 2024 ning selle raames viidi läbi 36 GLOBE matkamis- ja õppepäeva, milles osales 789 õpilast.
Kogu projekt tutvustas edukalt Ukraina õpilastele Eesti loodust ja edendas kultuurilist ning hariduslikku integreerumist Eesti eakaaslastega. Peamised tulemused hõlmasid:
• GLOBE kogukonna tugevdamist Eestis.
• Keskkonnateadlikkuse suurendamist osalejate seas.
• Uute õpilaste kaasamist GLOBE programmi ja huvi tekitamist selle vastu.
• Positiivsete koostöö- ja kaasamiskogemuste loomist Ukraina noortele.
Projekt näitas koostöö- ja looduspõhiste õppealgatuste potentsiaali edendada integratsiooni, keskkonnahoidu ja kultuurivahetust. Paindlik struktuur võimaldas koolidel kohandada tegevusi vastavalt kohalikele tingimustele ja ressurssidele. Kokkuvõttes oli programm edukas, illustreerides looduskeskkonnas toimuvate kogemusõppemeetodite väärtust kogukonna loomisel, keskkonnateadmiste laiendamisel ja pagulasõpilaste integreerimisel.